Den största revolutionen inom byggbranschen på 200 år

Två unga personer sitter utomhus framför en modern byggnad. Personen till höger, med mörkt lockigt hår och brun kavaj, håller i en kamera och visar bilden för personen till vänster, som har långt blont hår och en mönstrad klänning. Båda ser leende ner på kameran under en klarblå himmel.

evoZero

Se filmen om evoZero

evoZero är världens första cement för betong med nära-noll utsläpp av koldioxid

Betong är världens vanligaste byggmaterial. Tillverkningen av cement, som är huvudingrediensen i betong, står för 5 – 7 % av de globala koldioxidutsläppen.

Heidelberg Materials arbetar på flera parallella områden för att minska utsläppen från cementtillverkningen. För att uppnå större utsläppsminskningar på en gång krävs dock koldioxidavskiljning och lagring. Vid vår fabrik i Brevik i Norge har vi nu utvecklat evoZero. evoZero är världens första cement med verkligt nära-noll CO₂-utsläpp. Tillverkad i Brevik med fullskalig koldioxidavskiljning och dokumenterad lagring. Lika stark, lika hållbar och i produktion nu.

Kan revolutionera cementbranschen

Med evoZero är det möjligt att bygga hållbart utan att kompromissa med kvaliteten.
 

Läs mer
Närbild av ett armeringsnät med rostiga stålstänger delvis täckta av blöt betong, som används i en konstruktion.

Lika stark. Lika hållbar. Bara mycket mer klimatanpassad

I många år har hållbara materialval förknippats med kompromisser.  Det behöver inte vara så.

Läs mer
Utsikt över en Brevik i Norge med hus och en hamn längs vattnet, sedd från höjden av en vit industriskorsten till höger i bilden. Skorstenen har en gul säkerhetsplattform högst upp.

Cement som minskar klimatutsläppen med 90 procent

EvoZero minskar utsläppen med över 90 procent utan att kompromissa med betongkvaliteten.

Läs mer

Prata cement med mig

Magnus Ohlsson

Vd och marknadsdirektör Heidelberg Materials Cement Sverige

Prata precast med mig

Prata betong med mig

Jonas Axeling marknadschef Heidelberg Materials Betong Sverige

Jonas Axeling

Marknadschef Heidelberg Materials Betong Sverige

Prata precast med mig

Slussen in Stockholm seen from the east where the Nobel Centre is planned to be built.

Nya Nobel Center väljer Nära-noll betong

När Nobel Center byggs i Stockholm är målet att ligga i framkant när det gäller miljö- och klimatansvar. 

Läs mer
Flygbild av en järnvägsstation omgiven av träd och grönska. Ett snabbtåg passerar på mitten av järnvägsspåret, medan en bil kör på en kurvig väg i nedre högra hörnet.

S:t Eriks satsar på klimatneutral betong

S:t Eriks och Heidelberg Materials  har ett långt samarbete bakom sig och tar nu nästa steg mot ett mer hållbart samhällsbyggande.

Läs pressmeddelandet
Modell av Marievik

AMF väljer evoZero

AMF Fastigheter har valt evoZero till sitt hittills största stadsutvecklingsprojekt - Marievik i södra Stockholm.
 

Läs pressmeddelandet

För byggherrar och projektledare som vill bygga hållbart utan att kompromissa med kvaliteten är evoZero svaret. Den är för entreprenörer som vill ligga i framkant.

Fyra anledningar att använda evoZero

  1. Möjliggör betong med noll nettoutsläpp - evoZero är precis samma cementprodukt som tidigare, med enda (viktiga) skillnaden att koldioxiden fångats in fysiskt vid fabriken för att lagras permanent. Den belastar alltså inte vare sig miljön eller cementprodukten, och det innebär att du har möjlighet att tillverka en betong med noll nettoutsläpp.
  2. Samma höga prestanda - Eftersom cementprodukten är densamma som tidigare sker ingen påverkan på prestanda eller hållfasthet utan dessa parametrar är precis lika goda som tidigare.
  3. Du kan använda traditionella byggmetoder - För den som gjuter med evoZero behöver ingen anpassning göras såsom längre torktider eller uppvärmning vintertid, vilket idag kan krävas när du använder en hög inblandning av alternativa bindemedel. Detta innebär en kostnadsbesparing på byggplatsen, och en ökad trygghet i processen.
  4. Stärker din hållbarhetsprofil - Du kommer att sticka ut som en aktör som går i framkant när det gäller klimatmedvetet byggande, och kan använda det i din egen marknadsföring. Du tar ansvar, och det syns.